Varför gå när man kan åka buss
 

Festivalbussen.se fraktar 11 000 kids till festival i år. Matthias Gabrielsson är mannen bakom det hela.
Foto: Erik Ringhede

Regnet öser ner. Matthias Gabrielsson och hans gäng står under ett tak utspänt från en skinande ny buss.De dricker Varma koppen och småpratar om morgondagens ståndande kaos. Det är lördag eftermiddag på Hultsfredsfestivalen och dagen efter organiserade Matthias med kamrater sina turer så att inte mindre än 5 000 kids kom hem välbehållna. Det hela började i Göteborg.
- Det var en lokal talangjakt på gång och jag satte upp lappar lite varstans. Då var året 2001 och Matthias körde bara turer i Göteborg. Sedan dess har företaget vuxit. 2002 körde Festivalbussen 3700 personer, för att året därpå öka med 300 % till 10 500 personer. I år räknar han med 11 000.

Den som åker med festivalbuss har allting ordnat för sig. Det avgår en festivalbuss från de flesta större städer i Sverige och resenärerna behöver inte tänka på mer än att hålla koll på sina biljetter. Det är bekämt att åka med buss och folk behöver inte bekymra sig för eventuella alkotester på vägen hem. På festivalbussen.se står det att alla bussar är moderna med luftkonditionering. Den som åkt med dem ett par gånger vet dock att kvalitéten kan variera. Men det är inte Festivalbussens fel.
- Vi har inte så många egna bussar, utan de allra flesta hyr vi in av lokala bussbolag. Därför beror det mycket på dem hur själva resan flyter på och vilken standard bussarna håller. Men vi går naturligtvis in för att få det bästa möjliga, säger Matthias.

Festivalbussen är ledande i sin bransch och någon konkurrens finns det inte att tala om.
- Det finns egentligen bara ett företag till, men det behöver du inte skriva, säger Matthias och skrattar. Företaget han pratade om om är troligen Jonks festivalbussar, även de med bas i Göteborg. Jonk började köra 1998 och till och med förra året körde han bara från Göteborg, men har i år utökat med en del andra städer. Jonks är allmänt känt för att vara billigare än Festivalbussen och vid en jämförelse bekräftas detta. En resa tur och retur till Emmabodafestivalen från Göteborg kostar 415 kronor för den som åker med Festivalbussen mot 320 hos Jonk. Den som vill åka till Arvikafestivalen tur och retur från Stockholm betalar 580 hos Festivalbussen eller 500 för att resa med Jonk. Men inte heller han tycker att det finns någon konkurrens att tala om.
- Om jag har fullt på någon resa så händer det att jag hänvisar folk till festivalbussen, säger Jonk när jag ringer upp honom för en kommentar. Men hur kommer det då sig att Jonk fraktar 1 500-2 000 personer och Matthias det femdubbla? Först och främst så har Festivalbussen under flera år gått från andra städer än Göteborg. Dessutom har Festivalbussen satsat mer på marknadsföring och är idag ett känt namn. Festivalbussen är ett företag med en årlig omsättning på 6 miljoner kronor.

Matthias har något av ett drömjobb. Han förstår att det är ett arbete som många skulle kunna döda för att få.
- Det är jävligt roligt och något som jag velat göra länge. Det är skönt att kunna leva på det man tycker om, säger Matthias. Men det är inte bara att glida runt och åka på en massa schyssta gratisfestivaler. Det är hårt jobb. Under nästan hela Sweden Rock satt Matthias och hans gäng och planerade Hultsfredsfestivalen. Direkt efter Hultsfred börjar planeringen inför Roskilde och så håller det på hela sommaren. Det är ingen dans på rosor att frakta runt 11 00 peronser under några hektiska sommarmånader: Det kräver ett stort organisatoriskt arbete. Ibland klaffar inte riktigt allting, men oftast ordnar det sig. Till sin hjälp har Festivalbussens anställda ett antal ideellt arbetande reseledare. På många av Festivalbussens bussar finns en reseledare med, för att ta emot biljetter och svara på frågor.
- Skriv att anmälan mottages gärna, säger Matthias och pekar på mitt block. Jag antecknar.

Under den mest hektiska perioden under vår och sommar sysselsätter Festivalbussen 5 heltidsanställda. Matthias och en person till har jobb året om. I vintras anordnade Festivalbussen en resa till Österrike och till hösten har Matthias stora planer.
- Vi ska ordna skidresor med en egen turistbuss och då åka främst med barnfamiljer. Matthias har nyligen tagit busskörkort och får då möjlighet att själv köra ner och på så sätt kombinera nytta med nöje på ett ytterst fördelaktigt sätt.
- Det blir en spännande höst, säger Matthias Gabrielsson och smuttar på sin varma kopp med soppa.

LOUISE LARSSON
(Publicerad på arton.nu)